Vattenfall

Följ oss på:

Tännforsen

Sveriges största vattenfall.

Med en total fallhöjd på 37 meter och en bredd på 60 meter är Tännforsen Sveriges största vattenfall. Det finns många möjligheter att se fallet från flera vinklar men glöm inte regnjackan. Vid parkeringen till fallet finns en restaurang du kan äta eller fika på.

Fallet sägs vara väldigt fint på vintern men vi på Sveriges Vattenfall har den synen kvar på våran lista.

Hitta hit:

Ta bilen och kör på väg E14 mot Trondheim. Sedan tar du in höger på väg 322 sedan är det skyltat till parkeringen.

Vid parkeringen betalar du P-avgift och sedan går du sista biten till fots.

Ristafallet

Ristafallet är 14 meter högt och totalt 50 meter brett. Fallet var inspelningsplats åt Filmen Ronja Rövardotter när det begavs sig. I fallets fuktiga miljö växer en speciell fauna med speciella lavar, växter och djur. Fallet liknar en stor amfiteater. Mitt i fallet finns en kalkstensgrotta man kan besöka under vintertid. Grottan är 14 meter lång och guidade turer kan göras på campingen.

Hitta hit:

Även detta fall finner ni efter väg E14.

kör mot Åre ca 2 mil innan tar du av vänster och följer skyltarna mot Ristafallet. Då kommer du fram till en Camping och parkerar bilen där.

Sedan går du över Campingen ner till fallet, du kommer höra åt vilket håll du ska gå.

Gaustafallet

Gaustafallet ligger vid foten av fjället Stekenjokk. Även detta fall var med under inspelningarna av Ronja Rövardotter. Häftig miljö med bergsväggar i skiffer som bildar en kanjon.

Hitta hit:

Gaustafallet ligger bredvid Vildmarksvägen. Följ den mot stekenjokk. Innan du kommer upp på fjället så ligger fallet på vänstersida. Det finns en parkeringsficka vid skylten där man går ner till fallet.

Hällingsåfallet

Ett mäktigt fall efter Vildmarksvägen. Vid fallet finns många ställen man kan ta bilder ifrån och skåda fallet. Då Hällingsåfallet faller ner i en kanjon så får man ofta se regnbågen som tittar fram. Fallhöjden är 43 meter. Kanjonen är ca 800 meter lång.

Hitta hit:

Till fallet hittar man lättast till om man åker till Gäddede och tar vägen mot Norge. Sedan mot Häggnästet och därifrån ser man skyltar mot fallet. Vid parkeringen går en gångväg ner mot fallet ca 2km.

Sångbäcksfallet

Sagolikt fall i vacker skogsmiljö. Enkelt att ta sig till toppen då man kommer dit först. Lite klurigare att ta sig till botten, men det finns flera stigar i olika lutningar så det passar alla. Tar man sig ner till fallets botten kan man ta sig ett dopp och det är perfekt för en picknick i den fina skogen.

Hitta hit:

Kör på väg 315 från Vemdalskalet mot Klövsjö. Då du kört förbi infarten till Storhogna, tar du in höger på en P-fick intill vägen. Därifrån går du ner efter en skyltad grusväg som leder ner till toppen av fallet. Det tar ca 5 min. Från toppen av fallet går flera stigar ner mot botten av fallet.

Brakkåfallet

Brakkåfallet ligger efter Vildmarksvägen. 100 meter från vägen in efter en stig ligger det i en kanjon. Man kan gå från parkeringen barfota i bäcken upp till fallet om man vill det. Vid fint väder passar det utmärkt att bada vid fallet och ta sig en dusch. Vid Brakkåfallet har dom spelat in filmen Dunderklumpen.

Hitta hit:

Följ Vildmarksvägen och kör mot Blåsjön några kilometer innan du kommer till Blåsjön står det skyltar till parkeringen till fallet på vänster sida. Från parkeringen går man upp ca 100 meter till fallet.

Styggforsen

Styggforsen ligger i Boda, 2 mil norr om Rättvik. Fallhöjen är 36 meter. Platsen där styggforsen ligger  med höga klippor och bergsväggar bildades av ett meteoritnedslag. Runt fallet går en led med många informationsskyltar om platsen. Väldigt intresant att gå runt och läsa, samt bra träning då det är väldigt många trappsteg. Bra parkering vid en liten kaffestuga som är öppen sommartid. Hela gångstigen runt fallet är ca 750 meter långt.

Hitta hit:

Enklast är att åka till Rättvik, därifrån tar du väg 301 mot Furudal. När du passerat Ovanmyra så ser du en skylt mot Styggforsen. Sedan är det bara att följa skyltarna tills du är framme vid parkeringen.

Trappstegsforsen

Trappstegsforsen är ett vattenfall format som en trappa.

Vattnet kommer från Kultsjön och ligger i närheten av Saxnäs.

Bredvid forsen ligger en stor parkering och ett lite matställe med goda renhamburgare.

Stället är väldigt populärt att stanna på när man åker förbi så det är ständigt folk där.

Enkelt att fotografera och fridfult att titta på även fast den ligger bredvid en trafikerad vägen.

Hitta hit:

Forsen ligger intill Vildmarksvägen och är väldigt lätt att hitta till. Kommer du från Saxnäs så åker du bara mot Vilhelmina och då kommer fallet på vänstersida efter 6km. Från Vilhelmina tar du E45 mot Storuman sen svänger du vänster mot Saxnäs sedan kommer forsen på högersida efter ca 8,5km.

Västanåfallet

Västanåfallet är ett smalt och inte så dramatiskt fall. Beläget i en skog och forsar ner i en trapp.

Total fallhöjd skall sammanlagt vara 90 meter.

Det är lätt att hitta till fallet och det är bra väg till fallet.

Det ligger ett cafe vid parkeringen och det finns många bord och bänkar att äta sin picknick vid.

Perfekt fall att utforska för barnfamiljer.

Hitta hit:

Söderut från Sundsvall: Ta E4 mot Sundvall sedan ta avfart 331 mot viksjö. Innan ni kommer till Viksjö är det skyltat till Fallet.

Norrut från Örnsköldsvik: Ta E4 mot Härnösand. Innan Hörnösand, i Norrstig svänger ni höger ( skylt mot Hembygsgård, Säbrå).

I Helgeum svänger ni höger mot Lockeby. När ni kommer till Nordanå svänger ni vänster ut mot väg 331 sedan kommer det skyltar till fallet.

Rändåfallet

Rändåfallet består utav flera fall i olika storlekar, totala fallhöjden är 60 meter. Totala längden är ca 1km.

Från parkeringen är det en stig som är väl nedtrampadoch lätt för alla att gå. Från parkeringen är det ca 1km till fallet. Framme vid fallet finns en stuga där man kan grilla.

Hitta hit:

Parkeringen ligger intill väg 84. Kommer du från Funäs åker du mot Hede och i Langå innan bron över Ljusnan svänger du vänster så ser ni en stor skylt.

Åker man från Hede är parkeringen på höger sidan efter bron över Ljusnan. Skylten är stor och går inte att missa. Parkera vid skylten och gå sedan stigen mot fallet.

Lejarfallet

Lejarfallet ligger i Ankarede. Man parkera på den stora parkeringen och följer skyltarna mot fallet. Det är en fin vandringsled till fallet längs med Lejar-älven. Från parkeringen till fallet är det ca 4km. vid fallet finns en rastplats och dass. Det finns fiskekort att köpa i cafet i Ankarede om man vill fiska efter älven.

Hitta hit:

För att ta sig till fallet måste man åka till Ankarede där parkeringen är. Från Strömsund så tar man höger innan Gäddede mot Stora Blåsjön och sedan höger mot Ankarede. Kommer man Norr ifrån så åker man över Stekenjokk och sedan innan man kommer till Blåsjön tar man vänster mot Ankarede.

sverigesvattenfall@hotmail.com

© Copyright. All Rights Reserved.